PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Monday, June 13, 2011

Kerajaan PP gagal bentang Pelan Induk Perindustrian selepas setahun diumumkan: Dr Koh




GEORGETOWN: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, hari ini mendakwa kerajaan DAP Pulau Pinang gagal membentangkan Pelan Induk Perindustrian Pulau Pinang kepada penduduk negeri itu selepas diumumkan Ketua Menteri, Lim Guan Eng, tahun lalu.

Bekas Ketua Menteri Pulau Pinang itu berkata, Lim mengumumkan mengenai pelan itu pada satu seminar mempromosikan pelaburan kepada pelabur antarabangsa di Singapura pada Jun tahun lalu.


"Sudah lebih 12 bulan diumumkan, tetapi bayang pun tidak nampak, cakap saja. Saya desak Ketua Menteri bentangkan apa pelannya, kini sudah tiga tahun mereka memerintah negeri," katanya ketika merasmikan Konvensyen Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang di sini, hari ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri sepatutnya mempunyai perancangan sendiri untuk pembangunan Pulau Pinang, bukan sekadar menumpang rancangan yang dibuat oleh kerajaan Persekutuan.

"Ketika BN memerintah Pulau Pinang, kita ada rancangan pembangunan untuk setiap 10 tahun. Tetapi kerajaan negeri ketika ini menggunakan pendekatan secara ad hoc dengan mengadakan publisiti itu dan publisiti ini saja," katanya.

Dr Koh berkata, kegagalan itu mencerminkan prestasi sebenar kerajaan negeri itu yang kononnya mengamalkan konsep CAT (Cekap, Akauntabiliti dan Telus).

"Adakah ini kerajaan CAT?... kerajaan kucing. Saya tidak hairan kalau beliau akan umumkannya (pelan induk) dalam dua atau tiga hari ini kerana saya sudah faham dengan sikapnya," katanya. 

Sementara itu, Dr Koh yang juga Pengerusi BN negeri, berkata BN Pulau Pinang kini semakin kukuh selepas BN gagal mengekalkan kedudukan di negeri ini pada pilihan raya umum 2008.

"Hubungan kami dalam BN Pulau Pinang semakin rapat berbanding ketika menjadi kerajaan negeri dulu. Ketika itu kami terlampau sibuk tentang soal ekonomi dan sosial negeri sehingga jarang membincangkan strategi politik," katanya.

Sementara itu, pada sidang medianya, ketika mengulas masalah Keretapi Bukit Bendera yang sering kali rosak dan kegagalan menyediakan zon menunggang kuda di kawasan pantai sehingga berlakunya kemalangan, Dr Koh berkata, ia membuktikan kerajaan negeri bukan pentadbir yang baik.

Katanya, dua insiden itu menunjukkan betapa kelam kabutnya pentadbiran kerajaan negeri yang tidak berupaya menyelesaikan masalah kecil. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment