PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Thursday, September 1, 2011

PAS Mahu Bukan Melayu Tetap Status Pendatang!

Blog MiM melihat kepimpinan PAS sengaja menempah bala apabila mula mempertikaikan sejarah kemerdekaan negara kita ini. Jika mereka bersikap demikian, di sini MiM sertakan fakta sejarah yang pasti akan membuatkan rakyat bukan Melayu kecewa kepada parti tersebut!

Satu perkara penting yang mesti diketahui oleh rakyat bukan Melayu negara ini, parti PAS tidak menyokong penganugerahan warganegara kepada anda sekalian!

Sejak tahun 1953, kepemimpinan Haji Ahmad Fuad Hassan dan Dr Haji Abbas Alias, PAS begitu jelas menolak kerakyatan jus soli.

Jus soli (bahasa Latin bagi "hak untuk kawasan") atau kewarganegaraan hak lahir bermaksud hak kerakyatan sama rata iaitu taraf kerakyatan yang diberi berdasarkan tempat kelahiran tanpa mengira bangsa dan keturunan.

Dan jika bukan kerana UMNO dan persefahaman dengan parti-parti bukan Melayu yang lain, jus soli tidak dapat dilaksanakan dan semua orang bukan Melayu hari ini bukanlah warganegara yang dapat menikmati segala hak di dalam perlembagaan.

PAS sudah pasti akan menolak semua bukan Melayu dan mereka sehingga ke hari ini akan dilabelkan sebagai pendatang, sama seperti yang diharapkan oleh parti PAS.

Dan sekarang parti PAS berlagak pandai dan memperlekeh-lekehkan sumbangan UMNO tetapi parti itulah yang menidakkan kewarganegaraan seluruh keturunan bukan Melayu!

Jus soli ditolak oleh parti PAS dan hari ini mereka berlagak sebagai saviour kaum bukan Melayu.

Dan jika kaum bukan Melayu tahu dan prihatin kepada niat parti PAS menolak kewarganegaraan mereka, MiM pasti mereka juga akan kecewa dengan lakonan pemimpin-pemimpin parti PAS!

Malah, perjuangan PAS yang kononnya mahu menegakkan ideologi dan negara Islam turut mendapat tamparan hebat apabila kepimpinan tertinggi PAS sendiri mengaku mereka tidak mampu melakukannya memandangkan kompleksiti dan kepelbagaian kaum di negara ini.

Malah mereka sendiri telah di'tarbiah' oleh rakan politik DAP supaya tidak menekankan ideologi 'Islam' mereka. Dan PAS akur begitu sahaja!

Dan jika Allah swt tidak meredhai perjuangan kepimpinan UMNO dan Perikatan, mustahil kita akan dapat menikmati kemerdekaan negara ini hasil daripada usaha mereka!

Maka, MiM sarankan kepada kepimpinan PAS supaya mencermin dulu diri sendiri sebelum cuba mengkucar-kacirkan sejarah negara ini.

Mereka mesti ingat bahawa PAS tidak mahu sebarang bukan Melayu menjadi warganegara Malaysia!

No comments:

Post a Comment