PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Friday, November 19, 2010

Lim Guan Eng Tidak Hormati Perlembagaan Persekutuan?

MIM terkejut dengan tindakan kerajaan Lim Guan Eng yang mengadakan pilihanraya PBT baru-baru ini. MIM terkejut kerana 2 perkara:-

1. Pilihanraya PBT itu tidak dihebahkan kepada rakyat Pulau Pianang.
Malah di web MPPP sendiri tiada pengumuman tentang pilihanraya PBT yang diadakan pada 14hb November yang lepas di Penang Chinese Girls Alumni Association.


Di fahamkan hanya 300 orang sahaja yang hadir dan mengundi. Yang memualkan ialah tidak ada seorang pun orang Melayu yang menang sama ada di MPPP atau pun MPSP! Klik sini.

Kenapa sampai begitu?


Bukankah kaum Melayu perlukan wakil yang menang bertanding dan bukan hanya atas perlantikan sahaja?


Dimanakah undi kaum di Pulau Pinang ini? Dalam sampah?

Di manakah wakil kaum Melayu di PBT Pulau Pinang? Terpinggir sekali lagi?


2. Selain tidak diketahui umum, Lim Guan Eng telah memperlekehkan beberapa Akta yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan apabila beliau meneruskan juga pilihanraya PBT! Kurang ajar betul!

a. Realitinya, pilihan raya kerajaan tempatan dalam Akta 473 telah dimansuhkan dan dihentikan kuat kuasanya atau terhenti mempunyai kesan oleh Akta Kerajaan Tempatan 1976 [Akta 171]. Subseksyen 15(1) Akta 171 memperuntukkan seperti yang berikut:-


b. Tiada mana-mana peruntukan dalam Akta 171 yang memberi PBN kuasa untuk mengecualikan penggunannya.

c. Dengan termansuh dan terhentinya kuat kuasa dan kesan bagi apa-apa peruntukan berhubung dengan pilihan raya kerajaan tempatan, keanggotaan sesuatu Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dibuat secara pelantikan (appointment).

d. Sehubungan dengan itu, sekiranya kerajaan Negeri Pulau Pinang bercadang untuk mengadakan semula pilihan raya PBT, suatu keputusan dasar hendaklah dibuat terlebih dahulu bagi menentukan sama ada pilihan raya kerajaan tempatan hendak diadakan semula atau sebaliknya.

e. Tetapi, berdasarkan kepada Perkara 95A Perlembagaan Persekutuan, walaupun kerajaan tempatan terletak di bawah bidang kuasa Negeri masing-masing, apa-apa perkara yang melibatkan perubahan dasar dan perundangan mengenainya adalah tertakluk kepada kelulusan Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan (MNKT).


Oleh itu, Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak boleh membuat apa-apa perubahan dasar mahupun undang-undang berhubung dengan kerajaan tempatan secara bersendirian tanpa melalui MNKT terlebih dahulu.

Makanya, jika merujuk kepada perjalanan dan Akta yang tidak dihormati oleh jawantankuasa yang terlibat di dalam pilihanraya PBT pada Ahad yang lepas, pilihanraya itu sebenarnya amat meragukan dan tidak sah !!

Tetapi Lim Guan Eng pula seperti tidak peduli serta membelakangkan Perlembagaan Persekutuan. Sungguh biadap !


Di manakah suara-suara orang Melayu di dalam kerajaan Lim Guan Eng ? Di manakah Mansur Othman PKR, Malik Kassim PKR, Salleh Man PAS atau pun Anwar Ibrahim, MP Permatang Pauh? Takut?

Dan cuba bayangkan, jika perkara kecil di dalam Perlembagaan Persekutuan ini pun tidak dipedulikan oleh Lim Guan Eng dan DAP, apatah lagi Akta-akta lain di dalam Perlembagaan?

Lim Guan Eng semakin nampak 'tanduk' beliau ! Sedarlah !

No comments:

Post a Comment