PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Sunday, April 11, 2010

Pakatan haprak bohong tuduh BN tidak bantu SAR

PERMATANG PAUH, 23 Mac: Ketua Menteri, Lim Guan Eng telah merasmikan makmal sains pertama sekolah agama rakyat (SAR) di Pulau Pinang, kelmarin.

Sekolah agama rakyat, Madrasah Al-Aminiah yang terletak di jalan Permatang Nibong-Permatang Pauh merupakan antara beberapa buah sekolah agama rakyat yang telah menerima bantuan kerajaan negeri.

“Kita percaya dan yakin bantuan yang diberikan kepada sekolah agama rakyat digunakan dengan telus, dan kita juga percaya ianya digunakan tanpa sebarang kebocoran.

“Maka kerana itu kita memberi bantuan dan ini adalah bantuan pertama seumpamanya kerajaan negeri kepada sekolah agama rakyat,” kata Guan Eng.

Beliau turut memetik ungkapan daripada Khalifah Umar Abdul Aziz: “Ilmu adalah pakaian jasad orang kaya, penolong bagi orang fakir, bukan aku menyatakan bahawa ilmu untuk mencari kekayaan tetapi untuk kenaan, panduan bagi orang miskin”.

Sementara itu, Ustaz Salleh Man selaku Timbalan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri (MAIPP) turut merasa bangga kerana selama ini bantuan ke sekolah agama rakyat disekat.

Malah, katanya sekolah-sekolah agama terpaksa melancarkan kempen derma bagi menampung keperluan pembelajaran anak-anak yang belajar di sekolah berkenaan.

Kini, tambahnya kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat telah memberi bantuan kepada semua sekolah agama bagi meningkatkan kemudahan dan keperluan untuk pembelajaran di sekolah-sekolah agama.


Akhbar sampah PAS Haprak Daily terus menipu dan berbohong kepada rakyat demi mengangkat Guan Eng sebagai khalifah teragung PAS. Begitu juga dengan pemimpin PAS yang menjadi boneka Guan Eng , iaitu Salleh Man yang jelas cakap bohong menuduh bantuan ke sekolah agama rakyat di PP disekat.

Apa bukti Salleh Man menuduh kerajaan BN sekat peruntukan ke sekolah agama rakyat di PP ?? Cukup mudah bagi mereka menipu dan memperbodohkan orang Melayu dalam PAS dan PKR bagi mengambarkan kerajaam BN zalim tidak memperdulikan sekolah agama rakyat.

Kerajaan BN menerusi Kementerian Pendidikan telah lama membantu sekolah agama rakyat malah sekarang ini banyak sekolah telah menjadi sekolah bantuan kerajaan . Ini baru satu sekolah agama dibantu kerajaan DAP sudah riuh satu Penang untuk menunjukkan kononnya Guan Eng chauvinis ini prihatin terhadap pendidikan agama Islam sekaligus diangkat sebagai pemimpin yang menegakkan syiar Islam .

PB pernah menulis artikel kerajaan BN bantu SAR di PP dulu dan hari ini akan ditunjukkan semula bukti dan fakta bahawa BN bantu SAR bukan seperti tuduhan fitnah Salleh Man dalam haprak daily .


KERAJAAN BARISAN NASIONAL BANTU SEKOLAH AGAMA RAKYAT PP


wajah baru sekolah agama rakyat Taman Guar Perahu
yang asalnya dulu adalah sebuah surau


Inilah bantuan oleh kerajaan BN untuk Sek Agama Rakyat


KEPALA BATAS 29 Sept. - Kementerian Pelajaran memperuntukkan sejumlah RM2.196 juta bagi membaiki tahap pendidikan di 111 Sekolah Agama Rakyat (SAR) di seluruh negeri ini pada tahun ini.Daripada jumlah itu, 10 SAR menerima bantuan pembangunan dan pembaikan berjumlah RM1.1 juta manakala 101 sekolah lagi menerima bantuan pengurusan berjumlah RM1.066 juta.

Bantuan lain pula adalah untuk kursus SAR iaitu Kelas al-Quran dan Fardu Ain (Kafa) berjumlah RM29,900.

Semua bantuan itu disampaikan kepada pihak pengurusan SAR berkenaan oleh Pengarah Jabatan Pelajaran (JPN) Pulau Pinang, Ibrahim Mohamad di Institut Latihan Perindustrian (ILP) Kepala Batas di sini baru-baru ini.

SAR Saidina Abu Bakar As Sidek Bukit Mertajam menerima bantuan terbanyak iaitu RM500,000 untuk tujuan pembangunan dan pembaikan manakala RM50,160 lagi untuk kerja-kerja pengurusan.

Ketika berucap di majlis itu, Ibrahim berkata, adalah mustahak semua agihan wang tersebut digunakan sepenuhnya untuk memantapkan institusi pendidikan agama Islam di Pulau Pinang.

"Semua hal yang ada kaitan dengan fardu ain dan tulisan jawi perlu diberi keutamaan," ujarnya.

Beliau berkata, semasa usia masih muda, pelajar di sekolah kebangsaan perlu diberi bimbingan mengenai ilmu agama.

"Apabila dewasa nanti, mereka tentu mempunyai hala tuju yang lebih baik kerana masing-masing mempunyai ilmu agama," katanya.

Turut hadir pada majlis itu ialah wakil Kementerian Pelajaran bagi Sektor Pendidikan Islam (SPI), Azhar Abdul Aziz dan Ketua Sektor SPI Pulau Pinang, Umar Aziz.Umar yang turut berucap pada majlis itu berkata, dengan adanya bantuan tersebut, tahap pendidikan agama Islam di SAR dapat dipertingkatkan.

"Guru-guru SAR boleh memainkan peranan penting untuk membawa perubahan di semua kelas Kafa di kampung masing-masing," katanya.

Sementara itu, wakil SAR Saidina Abu Bakar As Sidek Bukit Mertajam, Che Kalsom Che Me berkata, bantuan berjumlah RM500,000 itu adalah untuk membina bangunan baru bagi menampung 636 pelajar.

"Sebelum ini ada di antara mereka belajar di tempat tidak begitu selesa iaitu di bawah bumbung tempat meletak motosikal," katanya.

Saad Mat Safar dari SAR Al Whusta Permatang Bogak di sini pula berkata, sebanyak RM37,000 turut diagih kepada sekolah berkenaan bagi membaiki kerosakan bangunan sekolah terutama tingkap dan pagar.

"Bantuan yang diterima begitu bermakna kepada pihak pengurusan SAR untuk memantapkan ilmu agama kepada semua pelajar," katanya



Selain itu, Guan Eng ketika dahulu pernah berdabik dada kononnya nasib guru KAFA di PP terbela dengan memberi RM 50 sebulan tambahan . Keratan akhbar dibawah membuktikan lagi jumlah bantuan yang diberikan oleh kerajaan UMNO kepada guru-guru SAR





Mulai tahun 2009 , kerajaan BN menerusi Kementerian Pendidikan telah menyalurkan elaun SAR KAFA terus kepada akaun pengurusan SAR itu sendiri . Ini membuktikan Kerajaan BN sentiasa prihatin dengan pendidikan Islam yang diajar di SAR sekaligus mengikut syiar Islam.

sumber : pejuang bangsa

No comments:

Post a Comment