PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Tuesday, September 7, 2010

Hapus kampung tradisional tindakan merbahaya - Khoo Kay Kim


PULAU PINANG 6 Sept. - Tindakan menghapuskan kampung- kampung tradisional semata-mata berkiblatkan wang ringgit sangat berbahaya kerana ia akan melenyapkan identiti sesuatu kaum.

Pakar sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim berkata, sebarang pembangunan yang hendak dilaksanakan di kawasan tersebut perlu mengambil kira faktor budaya dan warisan.

Beliau menambah, kerakusan pihak tertentu merobohkan kampung sedemikian atas nama pembangunan merupakan tindakan berbahaya.

"Sepatutnya kampung- kampung tradisional dipelihara. Kalau tidak dapat dielakkan, tidak mengapa tapi sebarang langkah yang diambil perlulah menimbangkan antara budaya dan warisan dengan wang ringgit.

"Kalau kerana wang kampung-kampung tradisional dihapuskan, ini sangat berbahaya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas nasib 52 keluarga dari Kampung Permatang Tepi Laut, Batu Maung di sini yang diarah oleh pemaju mengosongkan rumah masing-masing pada 31 Oktober ini.

Kampung nelayan yang dihuni sepenuhnya oleh orang Melayu itu telah wujud sejak 70 tahun lalu.

Kampung-kampung tradisional lain di negeri ini yang mungkin menerima nasib sama adalah Kampung Jalan Pokok Asam, Jelutong dan Kampung Tengah terletak bersebelahan.

Menurut Kay Kim, di negara maju lain, keadaan seperti itu tidak berlaku.

Sebagai contoh, katanya, di England banyak tempat yang telah wujud sejak ratusan abad lamanya dipelihara dengan baik.

"Mereka bangga dengan warisan mereka tapi kita lebih mementingkan materialisme sehinggakan padang bola pun didirikan rumah.

"Sebab itulah orang Malaysia mempunyai pengetahuan cetek tentang negara sendiri, kebanyakan penduduk ibu negara sendiri pun tidak tahu asal usul Kuala Lumpur," katanya.

Beliau memberitahu, memelihara warisan juga menggalakkan kedatangan pelancong luar.

No comments:

Post a Comment