PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Monday, December 20, 2010

Siapa Guan Eng untuk nilai kerakyatan orang




KUALA LUMPUR 19 Dis. - Beberapa bekas pemimpin pembangkang menyelar kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dengan menyifatkan cauvinis DAP itu tidak layak untuk mengukur taraf kerakyatan seseorang kerana beliau sendiri adalah anti Perlembagaan.

Malah, mereka turut menggesa agar parti DAP yang dianggap sebagai 'raja perkauman' dan diktator itu diharamkan oleh pihak berkuasa kerana menghormati Singapura berbanding Perlembagaan Persekutuan dan raja-raja Melayu.

Menurut bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan, Senator Ezam Mohd. Noor, tindakan Guan Eng mempersoal taraf kerakyatan pihak yang mempertahankan hak orang Melayu jelas menunjukkan Ketua Menteri Pulau Pinang itu adalah anti Melayu.

Tegasnya, sudah tiba masanya pihak berkuasa mengharamkan DAP dengan serta-merta kerana parti itu melalui Guan Eng, secara terbuka memperlihatkan kebencian dan penentangan terhadap segala usaha untuk membela orang Melayu.

"DAP bukan sahaja parti yang anti Melayu tetapi anti Perlembagaan. Kerajaan perlu mengharamkan DAP kerana cauvinis-cauvinis yang ada dalam parti ini sepanjang masa sentiasa mencari jalan untuk menghancurkan negara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Guan Eng yang menyifatkan pendokong dan peminat Utusan Malaysia sebagai bukan rakyat Malaysia yang sebenar kerana akhbar berkenaan menggunakan fahaman ekstremis.

Selain itu, Guan Eng juga melabelkan Barisan Nasional (BN) bukan rakyat Malaysia yang sebenar kerana dakwanya parti itu hanya tahu memperalatkan 3R, iaitu Race (bangsa), Religion (agama) dan Raja, serta turut mempertikai kerakyatan mana-mana pihak yang meraikan tragedi 13 Mei.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, Guan Eng tidak layak untuk menilai dan mempersoalkan kerakyatan pihak lain kerana dakwanya, seluruh ahli parti DAP 'menyembah' Singapura, dengan harapan Melaysia juga akan menjadi sebuah republik.

"Apakah layak Guan Eng dan mana-mana pemimpin DAP hendak mempersoalkan kerakyatan orang lain sedangkan, mereka sendiri berjuang untuk menghapuskan kedudukan raja-raja Melayu bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara republik sebagaimana Singapura.

"Inilah kenyataan paling bodoh. Kalau dia tidak suka dengan Perlembagaan Persekutuan dan mempertikaikan pihak yang mempertahankan hak serta kedudukan orang Melayu, Guan Eng boleh keluar daripada Malaysia, carilah negara yang sesuai dengannya," jelas beliau.

Mengenai kecaman Guan Eng terhadap pihak yang meraikan 13 Mei pula, Zahrain berkata, DAP sebenarnya takut fakta sebenar, iaitu cacian dan penghinaan bapanya, Lim Kit Siang terhadap kaum Melayu sehingga mencetuskan tragedi berdarah itu, diketahui umum.

Sementara itu, bekas Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan, Mohd. Zahid Md. Arip pula mencabar pemimpin Pas dan orang-orang Melayu dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) supaya menyatakan sokongan tidak berbelah-bahagi terhadap kenyataan Guan Eng itu.

Katanya, Pas dan orang-orang Melayu dalam PKR yang sejak sekian lama menjadi kuda tunggangan DAP perlu menyatakan sokongan kerana kenyataan Guan Eng itu dibuat semasa konvensyen pembangkang berlangsung.

"Pemimpin-pemimpin Pas dan orang Melayu dalam PKR perlu nyatakan pendirian mereka, kalau benar mereka anak jantan. Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang perlu nyatakan sokongan mereka secara terbuka terhadap penghinaan Guan Eng ini.

"Anwar Ibrahim memang sudah kita akui akan menyokong apa sahaja kenyataan DAP kerana kita percaya ada sesuatu yang menyebabkan Anwar terlalu 'takut' kepada mereka, bukti itu kalau didedahkan akan membunuh terus karier politiknya," ujarnya.

1 comment:

  1. LGE : apa itu tanah wa kasi sama lu..

    KS : thank you my son.. Pasni wa mau lgi manyak ma.. lu kasi halau melayu dr sini.. lu guna cara singapura..

    LGE : wa sulah halau ma.. itu balik pulau.. ini orang manyak degil ma.. kasi susah sama wa..

    KS : lu kata kita mau buat nanyang universiti.. kasi itu kg punya budak.. dh dapat lu kasi tendang ma..

    LGE : apa lu manyak bijak ma.. nt wa bawak mansor sama malik g nasihat itu kg punya budak..

    KS : lu otak manyak bijak ma.. mcm babi juga..

    melayu pulau pinang plak kata...
    " hidup susah , mati pun susah "

    PULAU PINANG 20 Dis. - Bagai menunggu buah yang tidak gugur.Itu pengalaman yang dilalui oleh 15 ahli Forum Penyelarasan Umat (Forum) setiap kali mahu berjumpa Ketua Menteri, Lim Guan Eng bagi menyelesaikan isu tanah Lot 21 dan 22 di Jelutong di sini yang mahu dijadikan kawasan perkuburan Islam.

    Kesemuanya ternyata hampa dan kecewa apabila Guan Eng masih enggan bertemu mereka.

    Mereka yang terdiri daripada wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam seperti Persatuan Anak Jati Melayu Pulau Pinang (Pajim), Islamic Propogation Society International (IPSI) dan Jemaah Islah Malaysia (JIM) menunggu hampir sejam di tingkat tiga Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) yang menempatkan pejabat pentadbiran kerajaan DAP Pulau Pinang.

    Seperti yang dilalui sebelum ini, perjumpaan kali ketiga yang dirancang itu juga gagal dengan pelbagai alasan diberikan oleh Pejabat Ketua Menteri.

    Menurut Timbalan Pengerusi Forum, Hafiz Nordin, sejak sembilan bulan lalu, pihaknya telah berusaha untuk mengatur temu janji dengan Setiausaha DAP itu, namun, semuanya gagal.

    Katanya, surat temu janji yang dihantar kepada pemimpin berkenaan juga semuanya tidak berbalas malahan, tiada langsung khabar berita setelah ia diterima oleh wakilnya.

    "Saya amat pelik, mengapa dia (Guan Eng) tidak mahu berjumpa kami sedangkan kami bukan musuhnya.

    "Sudah hampir tiga tahun keadaan ini berlarutan dan kami semakin hilang sabar melayan kerenahnya.

    "Hari ini, saya diberitahu dia sedang menghadiri majlis sambutan Hari Natal di Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) seolah-olah dia lebih berminat menghadiri sambutan berkenaan daripada menyelesaikan isu orang Melayu negeri ini," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

    Beliau sebelum itu menyerahkan surat bantahan pertubuhan tersebut kepada Guan Eng yang diterima pembantunya, Ong Beng Huat.

    Menurut Hafiz, sikap sombong dan bongkak Guan Eng semakin ketara apabila beliau enggan mengadakan sebarang perjumpaan bukan sahaja dengan mereka malahan NGO Islam lain, walaupun isu berkenaan telah berlarutan bagi tempoh yang lama.

    Katanya, sikap yang ditonjolkan Guan Eng itu amat mengecewakan mereka yang sehingga kini masih ternanti-nanti tarikh yang sesuai untuk berjumpa dengannya.

    "Kami amat berharap agar kerajaan DAP Pulau Pinang tidak mengamalkan dasar politik kepartian sebaliknya mengambil kira keperluan semua kaum.

    "Justeru, kami amat berharap dia datang berjumpa dengan kami, tidak kisah di mana sekalipun walau di tepi parit.

    "Kami hanya mahu Lot 21 dan 22 diwartakan di bawah Seksyen 8 Akta Pengambilan Tanah 1960 untuk dijadikan tanah perkuburan Islam di negeri ini," katanya. ~ berita harian..

    ReplyDelete