PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Monday, March 15, 2010

Guan Eng Fikir Rakyat Pulau Pinang Bodoh ?

Sila rujuk laporan berita di bawah mengenai prestasi negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Laporan mengenai negeri Pulau Pinang menunjukkan Guan Eng kononnya telah berjaya mentadbir negeri Pulau Pinang.

Sementara itu, prestasi di Pulau Pinang pula digambarkan melalui kejayaan negeri itu merekodkan lebihan belanjawan sebanyak RM88 juta, selain kelulusan sebanyak 104 projek industri.

"Kerajaan negeri Pulau Pinang juga mewujudkan 200 ekar hub pendidikan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pusat pendidikan terunggul.

"Bantuan kewangan kepada SAR berjumlah RM97,000 setiap sekolah, RM60,000 setiap sekolah Cina dan RM63,000 setiap sekolah Tamil," kata kenyataan tersebut. Negeri itu juga turut mendakwa berjaya membasmi kemiskinan tegar dalam masa satu tahun serta menjamin bantuan sebanyak RM500 sebulan kepada setiap keluarga.

Pertama sekali, kenyataan di atas terlalu simplistik dan tidak menerangkan suasana sebenarnya tentang kemampuan kerajaan negeri dan juga prestasi perbadanan-perbadanan negeri yang dikuasai oleh kerajaan negeri seperti PBA.

Guan Eng sekadar menengahkan perkara-perkara yang manis si pandang enak didengar sahaja. Beliau telah gagal memberikan sebarang perincian mengenai apa yang beliau hebahkan itu dan perkara ini tidak sepatutnya berlaku.

Sebagai kerajaan negeri, Guan Eng sepatutnya memberikan informasi yang lebih lengkap agar rakyat Pulau Pinang boleh menilai kemampuan beliau dan parti DAP.

Malah, kenyataan di atas boleh 'dibuang di sampah' kerana akan mengelirukan rakyat Pulau Pinang. Rakyat tidak diberikan gambaran yang sebenarnya dan ini bermaksud menipu rakyat Pulau Pinang.

Tambahan pula isu seperti 'berjaya membasmi miskin tegar dalam masa 1 tahun' tidak sepatutnya dijadikan kejayaan DAP negeri secara total kerana 'kejayaan DAP' membasmikan miskin tegar telah dimulai dan dipermudahkan oleh kerajaan negeri BN sebelum ini.

Apakah Guan Eng fikir bahawa rakyat Pulau Pinang bodoh dan percaya sangat kepada beliau?

Malulah sikit!

Kedua, penulis belum lagi menceritakan tentang permasalahan perbadanan negeri seperti Perbadanan Bekalan Air (PBA). Dari sumber-sumber yang boleh dipercayai, PBA sedang mengalami masaalah kewangan sejak parti DAP mengambil alih kerajaan negeri.

Difahamkan bahawa pihak bank kerap menghubungi pihak PBA untuk melangsaikan hutang-hutang mereka. Malah, terdapat beberapa lagi isu salaman PBA yang penulis tahu dan akan dedahkan selepas ini.

Pokoknya, kerajaan DAP negeri Pulau Pinang telah gagal mentadbir negeri tersebut dengan baik. Malah, memporak-perandakan lagi sistem yang ada di negeri tersebut.

No comments:

Post a Comment