PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Wednesday, May 11, 2011

Kerajaan DAP P.Pinang bohong isu 1,500 rumah dalam projek Spice !



GEORGETOWN - Ketua Biro Kerajaan Tempatan Parti Gerakan Pulau Pinang, Teh Leong Meng berkata, siapa yang bercakap bohong dalam isu 1,500 rumah yang diminta oleh Eco Meridian Sdn Bhd sebelum bersetuju membina Pusat Konvensyen Antarabangsa Pulau Pinang (Spice). 

Katanya, langkah itu perlu kerana timbul kenyataan yang berbeza beberapa pihak yang terlibat dalam isu berkenaan. 

Beliau berkata, Setiausaha Politik Ketua Menteri, Ng Wei Aik dalam kenyataannya menjelaskan tiada klausa seumpama itu yang disebut dalam cadangan pemajuan projek berkenaan yang dikemukakan oleh Eco Meridian. 

Menurutnya, Wei Aik juga menganggap kenyataan yang dikeluarkan oleh Gerakan sebelum ini sebagai ‘sampah’ kerana tuduhan itu tidak benar sama sekali. 

“Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar (Wei Aik) itu juga ada menyebut bahawa semakannya dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) mengenainya dan dimaklumkan bahawa tidak timbul klausa seumpama itu,” katanya pada sidang media di Bilik Ketua Pembangkang, semalam. 

Sehubungan itu, beliau meminta Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengadakan satu siasatan menyeluruh mengenai Spice untuk mencari kebenaran sama ada Eco Meridian diberi konsesi untuk membina 1,500 rumah tambahan dalam kawasan projeknya yang melebih had kepadatan dibenarkan. 

Ini berbeza dengan kenyataan seorang aktiviti dan blogger, anilnetto.com, yang menghadiri perbincangan diadakan pada 14 Februari lalu di Dewan Bandaraya yang menyebut dalam blognya bahawa ia dipengerusikan oleh Guan Eng dan menyerahkan kepada Yang Dipertua MPPP, Patahiyah Ismail sebelum meninggalkan majlis. 

Leong Meng berkata, penulis blog itu menyebut, ‘apa yang didedahkan dalam sesi itu ialah perjanjian untuk membenarkan SP Setia (syarikat induk Eco Meridian) membina tambahan 1,500 rumah dalam projeknya yang sedia ada di Pulau Pinang.’ 

Saya cuba mendapatkan penjelasan mengenai perkara ini beberapa kali kerana ia tidak begitu jelas kepada saya mengenai konsesi itu. 


“Ini adalah persetujuan sebenar untuk SP Setia dan pengurusnya sendiri mengakui dalam sesi itu,” katanya. 

Beliau berkata, perkara sama turut dimuatkan dalam sebuah akhbar berbahasa Inggeris yang turut menyebut pihak media tidak dibenarkan membuat liputan perbincangan itu.

No comments:

Post a Comment