PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Thursday, May 12, 2011

Terima hakikat Islam adalah agama rasmi negara ini



PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semua pihak harus menerima hakikat mengenai kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan ia tidak boleh diubah dalam apa jua keadaan.

“Realitinya kita mempunyai Perlembagaan Negara dan peruntukannya amat jelas tentang kedudukan Islam dan agama lain,” kata Najib selepas mengadakan pertemuan dengan 22 orang pemimpin dan cendekiawan Islam di sini, semalam.

Katanya, Perlembagaan Negara tidak boleh dipinda semua pihak tidak seharusnya merasa bimbang di dalam hal ini,.

Antara pemimpin dan cendekiawan Islam yang hadir Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria; Pengerusi Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran dan Pendidikan Agama Islam, Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor; dan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin.

Najib berkata, dalam pertemuan sejam itu, beberapa isu semasa dibincangkan, termasuk isu menukar agama lain sebagai agama rasmi negara yang dilaporkan sebelum ini.

“Saya sememangnya berjumpa dengan pemimpin Islam dari semasa ke semasa. Tetapi dalam sekarang amat penting saya berjumpa dengan kumpulan ini dan sekali lagi kita bincang atas isu ini dan juga perkara lain,” katanya.

Menurutnya, pemimpin dan cendekiawan Islam itu juga bersependapat bahawa adalah penting untuk memelihara keharmonian, keamanan dan kesejahteraan negara.

Beliau berkata, semua pihak mesti membendung perasaan emosi untuk tidak membuat apa jua perkara yang menggugat keamanan, keharmonian dan kesejahteraan negara ini.

“Mereka juga sependapat mahukan rakyat diberi jaminan menyerahkan perkara ini kepada kerajaan untuk menanganinya dengan penuh kebijaksanaan merosakkan apa yang telah kita bina dalam negara terutama keharmonian antara agama,” katanya.

Ditanya bentuk tindakan terhadap pihak yang terus mengeksploitasikan isu itu, Najib berkata, apa jua mereka lakukan, ia tidak akan dapat mengubah hakikat Islam sebagai agama rasmi negara dan realiti itu tak boleh diubah.

Katanya, pihak berkuasa juga tentunya boleh mengambil tindakan terhadap pihak yang cuba mengeksploitasi isu ini sehingga boleh menjejaskan keharmonian negara.

“Kita tidak mahu sebarang tindakan dilakukan oleh mana-mana pihak yang melanggar peraturan dan undang-undang negara, sebab yang paling penting adalah keamanan dan keharmonian negara kita,” katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment