PERHATIAN

Kami mengalu-alukan sebarang informasi dan juga timbal balas daripada anda sekalian terutamanya mengenai isu-isu setempat di Pulau Pinang.

Mari kita sama-sama bongkar dan dedahkan pembohongan Lim Guan Eng dan DAP Pulau Pinang !!

Emelkan ke penang.umb@gmail.com

Terima kasih.

Tuesday, May 31, 2011

Kerajaan Tidak Utamakan Soal Populariti Dalam Mengambil Keputusan - Muhyiddin




PUTRAJAYA: Kerajaan hanya mengambil kira kepentingan negara dan rakyat untuk jangka masa panjang sebelum mengambil sesuatu keputusan dan bukannya soal populariti, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau memberikan contoh bahawa jika kerajaan Barisan Nasional mengutamakan soal populariti dengan tidak menaikkan kadar tarif elektrik, maka rakyat dan negara akan menanggung implikasi yang buruk pada masa akan datang.

Beliau berkata rakyat sedar dan faham apa yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan dalam fenomena ekonomi dunia yang tidak menentu.

"Kita bukan ambil kira soal populariti atau pun tidak. Kita buat keputusan berdasarkan kepada kenyataan yang perlu kita dihadapi. Saya percaya semua rakyat pun tahu dan ini bukan fenomena Malaysia tetapi fenomena global.

"Kos harga minyak yang sudah melambung naik dan banyak lagi faktor-faktor yang menyebabkan kos meningkat. Ini sudah menjadi fenomena global. Cuma di Malaysia ini, bila kerajaan nak putuskan sesuatu seperti memutuskan kadar tarif elektrif baru, kita teliti satu persatu," katanya kepada kepada pemberita selepas merasmikan Bangunan Berlian dan sambutan ulang tahun ke-10 Suruhanjaya Tenaga di sini Selasa.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata rakyat mungkin bergembira sekiranya diberikan subsidi penuh dengan tidak menaikkan sebarang kadar, namun pada jangka masa panjang ia hanya membebankan rakyat.

Katanya keadaan itu menunjukkan kerajaan tidak pandai mengurus belanjawan negara.

"Kita mungkin popular buat sementara sahaja kalau kita tidak buat apa-apa (naikkan harga) tetapi jangka panjangnya kesannya ialah buruk kepada negara kerana kita kena tanggung semua beban.


"Rakyat semua suka hati, akhirnya rakyatnya juga yang menanggung sengsara kerana kerajaan waktu itu sudah berhadapan dengan situasi ekonomi yang teruk dan ia tidak boleh menguruskan belanjawan yang baik," katanya.

Timbalan Perdana Menteri menjelaskan kerajaan sebenarnya begitu bertanggungjawab dan prihatin terhadap rakyat dan masa depannya kerana terdapat batasan untuk kerajaan menanggung subsidi.

Beliau memberi jaminan bahawa kadar baru tarif elektrik yang berkuatkuasa Rabu tidak akan memberi kesan kepada kadar inflasi sekarang iaitu 3.5 peratus.

Muhyiddin juga meminta semua pihak terutamanya pengguna domestik supaya menggunakan tenaga elektrik dengan lebih efisien. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment